The Five Minute Journal

Kender i dét, når man forærer nogen en gave man også selv kunne tænke sig? Det er ikke noget jeg har prøvet ofte, men da jeg købet sidste års julegave til min søster, var jeg en lille smule (læs: meget) misundelig.


Min søster og jeg deler begge en særlig kærlighed for selvudvikling så jeg forærede hende et eksemplar af The Five Minute Journal, som handler om netop dét: at skabe positive forandringer i sit liv, gennem små daglige handlinger. Jeg har flere gange været lige ved at købe den til mig selv, men ikke gjort det fordi jeg enten mente det var for dyr en gave til mig selv, at jeg ikke ville få fundet tiden til at skrive i den og et hav af andre (dårlige) undskyldninger.


Min søster derimod, har altid være god til at prioritere den slags små ritualer, så jeg vidste det lige var noget for hende. Men jeg må simpelthen have delt min egen lyst til også selv at eje et eksemplar lidt for meget, fordi for intet mindre end et par uger siden, ankom der en pakke fra min søster til mig og indeni var . . . gæt engang: min helt egen Five Minute Journal.


Ej, jeg blev så glad kan i tro. Og den bringer jo dobbelt glæde nu, fordi både bogen, men også det faktum at den er fra min søster, gør mig glad helt ind til benet. Hver gang jeg tager den frem tænker jeg på hende, og så smiler jeg.



Hvad er The Five Minute Journal?

The Five Minute Journal er en lille dagbog af en slags, der sigende nok, blot kræver maksimalt 5 minutter af ens tid hver dag. Bogen har til hensigt at hjælpe brugeren af den, på vej mod en gladere og mere givende hverdag. Den tvinger dig til at lægge mærke til de ting der bringer dig glæde og til at lokalisere hvilke daglige gøremål der vil bringe dig mest værdi den pågældende dag.


Helt grundlæggende er tanken at du hver morgen sætter tonen for dagen, ved at svare på to spørgsmål af tre omgange. Først, tre ting du er taknemmelig for. Så, tre ting der kan gøre dagen til noget særligt. Herefter slutter man af med et lille mantra for dagen - det der på engelsk kaldes en affirmation, altså en slags positiv bekræftelse af sig selv. Et eksempel kunne være:


"Jeg rummer god energi og besidder evnerne til at nå mine mål."


Og det er det. Når så dagen er slut og man er klar til at kravle under dynen, finder man bogen frem og besvarer igen to spørgsmål, det første ligeså af tre omgange. Først noteres der tre højdepunkter for dagen og dernæst besvares spørgsmålet - what did I learn today?


At blive mere opmærksom på de ting man er taknemmelig for, er en kendt metode til at pege ens humør i en mere positiv retning samt nudge ens gennerelle velbefindende i en mere veltilfreds og veltilpas retning. At se alt det gode man har, bidrager til en øget livsglæde, og jo mere energi man ligger i det, jo bedre bliver man også til at se de gode sider af livet og som regel vil man også begynde at se flere af dem.


Jeg har selv praktiseret det daglige taknemmelighedsritual før, så det kommer mig ret naturligt. Jeg kan dog stadig mærke en forskel, og det HAR haft en betydelig effekt for mit humør, når jeg har brugt dagens første par minutter på at sætte en positiv og taknemmelig tone an for dagen.


Det svære for mig, er at vurdere, hvad der ægte vil gøre dagen god. Sommetider har jeg faktisk haft lyst til blot at skrive, "at komme helskindet gennem dagen" eller "at overleve" fordi jeg lige for tiden synes det hele virker lidt uoverskueligt og fordi jeg har svært ved at vurdere om jeg rent faktisk kan nå de ting jeg skriver på. Hvis ikke jeg når de ting jeg skriver på, er jeg bange for at skuffe mig selv, men også bange for om jeg måske er en anelse for ambitiøs, hvilket jeg jo egentlig ikke synes og derfor frygter jeg det så betyder at jeg bare ikke øger en god nok indsats.


Hvad jeg har lært, er også et svært spørgsmål at besvare og nogle aftener har mine svar føltes en anelse søgte, men min tanke er, at det er bedre at forsøge med et svar end slet ikke at skrive noget. Det betyder nemlig at jeg i det mindste får tænkt over spørgsmålet og reflekteret over dagen, hvilket jeg tænker er det primære mål, så man ikke blot lader dagen forbipassere, men bruger den til noget.


Hver ny side i bogen, starter i øvrigt med et lille citat og én dag i hver uge, er der en lille øvelse. Denne uge stod der f.eks at jeg skulle skrive til en jeg holder af og på en eller anden måde give udtryk for hvor meget jeg holder af denne. Jeg skrev til en god veninde, og det var virkelig rart at vide, at jeg på den måde bidrog til øget glæde hos hende.



Intelligent Change

The Five Minute Journal produceres af virksomheden Intelligent Change, der laver flere forskellige bøger, alle med det formål at bidrage til øget selvrealisering, gennem små guidede hverdagsritualer. Målet kan man sige, er at hjælpe brugerne til at stille mere skarpt på hvad det egentlig er de går og drømmer om og hvad der egentlig bringer glæde. Bogen er blevet anbefalet vidt og bredt af f.eks Goop og Emma Watson, så der må være noget ved den.


Min korte erfaring er dog også udelukkende god. Særligt fordi der følger en guidende forklaring til konceptet, før du begynder selve ritualet med, at skrive dagligt. Inden da skal du også notere et par ting om dig selv, der hjælper dig til at vedligeholde motivationen og dermed gøre brugen af bogen til en vane. Helt tilbage fra min bachelor har jeg en masse teori om vanedannelse med mig, så i kan nok forestille jer, at det gør mig glad, når et lille værktøj som denne bog også rummer tanker derom, og så især af den slags jeg kan stå inde for.


Er du nysgering efter at vide mere om Intelligent Change kan du kigge forbi siden her. Er det bogen du er interesseret i kan du finde dit eget eksemplar lige her.

Seneste blogindlæg

Se alle