Sådan kan du lave et nemt & brugervenligt kalenderoverblik

I dagens indlæg vil jeg fortælle jer lidt om hvordan jeg lavede og udfyldte et simpelt kalenderoverblik, der hjalp mig til at holde styr på 5:2 kuren gennem januar. Kalenderoverblikket kan bruges til meget andet og jeg tænker derfor indlægget her kan bruges som inspiration til hvordan i også kan bruge et lignenden kalenderoverblik til at holde styr på noget vigtigt i jeres hverdag.


Da jeg satte mig for at teste 5:2 kuren, betød det meget for mig at få skabt et nemt overblik over alle de ting jeg forbandt med projektet. Jeg ville for eksempel gerne have styr på hvilke dage, der bød på let faste, hvornår jeg skulle veje mig selv og nogenlunde hvor meget og hvornår, jeg var fysisk aktiv. Samtidig var det vigtigt at overblikket kun indeholdt aktiviteter der var mere eller mindre forbundet med dette lille projekt og dermed var adskilt fra mine øvrige planer i januar.



Det første jeg gjorde var at lave et simpelt skema i Microsoft Word. Det skema printede jeg så ud på almindeligt A4 papir og udfyldte med måned i toppen og datoer i hver lille boks. Siden den 1. januar var en tirsdag, satte jeg et stort kryds i den første kasse og startede datomærkningen fra kasse 2. Den sidste dag i januar var torsdag d. 31. så jeg satte også krydser i de 3 sidste kasser.



Herefter noterede jeg hvilke dage der skulle være med let faste og hvilke dage jeg skulle veje mig selv. Efterhånden som dagene gik, noterede jeg også løbe- og svømmeture i kalenderen. Jeg satte også kryds i hver kasse, når en dag var slut, for at holde styr på hvor langt jeg var nået og hvor meget af måneden der var tilbage.



For at give et bedre overblik over de forskellige aktiviteter og for at give lidt liv til kalenderen, gav jeg hver aktivitet en farve. Jeg kunne sagtens have været mere kreativ og tegnet små symboler eller måske have farvelagt dele af kalenderen. Jeg kan dog godt lide det simple udtryk. Så er der ikke så meget til at forstyrre mine øjne.


Selve skabelonen til kalenderen er både nem at lave og kan bruges til mange forskellige ting. Man kan eksempelvis lave en løbskalender, træningskalender eller noget helt tredje. Her i februar har jeg brugt samme skabelon til at planlægge hvor ofte og hvor langt jeg skal løbe, samt hvornår jeg skal træne intervalløb.



Vigtigst at nævne, er naturligvis, at bare fordi man har lavet sådan et fint kalenderoverblik, betyder det ikke at man SKAL følge det slavisk. I uge 4 kunne vi simpelthen ikke få det til at passe med 2 fastedage og vi valgte derfor at nøjedes med 1. Jeg valgte også at måltiderne på vores dage med let faste ikke skulle matche helt perfekt med de anbefalede kalorier, så vi har nok fået en lille smule over 500 og 600 kalorier hver fastedage.


Det er vigtigt at man finder sin egen rytme og måde at gøre tingene på. Det øger ens change for succes og der er større sandsynlighed for at man får en god oplevelse ud af det.


Jeg syntes selv det har været ret sjovt at, at gå lidt mere struktureret til værks og skabe overblik med en kalender på denne måde. Det har skabt lidt ekstra struktur i min hverdag og givet mig en følelse af at have styr på tingene og det kan jeg rigtig godt lide.


Jeg håber denne lille guide var interessant og kan inspirere jer til at skabe overblik i jeres hverdag.


Klem, Katrine

Borggade 6k
8000 Aarhus
24 52 26 41
CVR: 39977125
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle