Sådan kan du bruge badevægten, i forbindelse med et vægttab

Vægttab er aldrig helt let. Faktisk er det sjældent tilfældet og særligt det at fastholde et vægttab kan være endnu sværere. Der er mange følelser involveret og mange tanker, der går gennem hovedet både før og i processen.


En af de svære beslutninger, der følger med, er hvordan man skal måle sit vægttab og om man overhovedet skal måle det. Det kan nemlig gøres på flere måder, og i løbet af de seneste par år har der både i medierne og blandt folk i sundhedsbranchen været blandede holdninger til badevægten, der ellers længe har været den primære målemetode under vægttabsforløb.


Fordi vi alle sammen nemt kan gå ud og investere i en badevægt og holde styr på tallet, om det stiger eller falder, er det en meget overskuelig metode at benytte selv. Jeg forestiller mig dog at de blandede holdninger fra medier og sundhedsfolk kan få helt almindelige mennesker til at blive en anelse tvivlsomme om, hvorvidt de skal måle deres vægttab med en almindelig badevægt.


Personligt er jeg selv fint tilfreds med badevægten, men hvis man vælger at bruge den, er det vigtigt, at man tager nogle forholdsregler, og er sikker på, at man ved, hvad det egentlig er, at badevægten viser. Dette skriv handler derfor om præcis, hvad det er badevægten viser, og hvordan du kan bruge den i forbindelse med dit vægttab.



Mange mennesker kaster sig hovedkulds ud i nye madvaner, vægttabsforløb eller intens træning fordi de tænker at nu skal der ske noget, og selvom jeg ikke selv er vild med den meget pludselige og intense tilgang der ofte ikke holder længe, så vil jeg naturligvis stadig gerne stille mig selv om min viden til rådighed til de, der helt oprigtigt ønsker at der skal ske en forandring i deres liv. Så lad os starte lige her, med hvordan vi egentlig forholder os til badevægten.


Hvad er det egentlig, at badevægten viser?

Badevægten viser din totale vægt. Dvs. vægten af hele din krop, og alt hvad dertil hører (knogler, muskler, væske, organer, fedt osv.)


Sådan bruger du vægten i forbindelse med et vægttab

Når du påbegynder et vægttab, bør tallet naturligvis ikke være alfa og omega. I stedet er det vigtigt, at du flytter din opmærksomhed over på din livsførelse, og de vaner, du kan ændre, for at nå dit mål og vedligeholde det. Badevægten kan bruges til at fortælle dig, om du er på rette vej og om din nye livsførelse har en effekt på din totale vægt.


Det du kan gøre er at udvælg en fast dag hver uge, det kan eksempelvis være mandag eller tirsdag, hvor du vejer dig selv. Vej dig som det første, når du står op om morgenen og notér vægten et sted, hvor du kan holde øje med udviklingen. Det kan for eksempel være i din kalender.


For så præcis en vejning som muligt, er det fint at udføre vejningen på præcis samme måde hver gang. Så hvis du gik på toilettet inden vejningen første gang, så gør det også gerne fremover. Det kan også være en fin idé at veje dig selv en to-tre gange ved hver vejning, så du er sikker på at det er det rette tal du noterer.


Når du har vejet dig selv og noteret tallet, pakker du vægten væk og glemmer alt om den indtil næste uge. Nu skal dit fokus nemlig være på de nye vaner, og på den livsstil, du gerne vil føre. Altså fornemmelserne i din krop og sjæl undervejs. Næste gang du vejer dig selv, altså en uge efter, er det så super vigtigt at du ikke lader tallet få for meget magt over dig. Hvis du eksempelvist er begyndt at styrketræne, vil du med stor sandsynlighed se en lille vægtstigning på et tidspunkt, fordi muskler vejer mere end fedt og det er bestemt ikke en skidt ting.


Hvis du ikke ser resultater med det samme, så er det også okay. Det succesfulde vægttab, er det langsomme vægttab, især hvis du kun har lavet få ændringer i din hverdag, som du ved du kan vedligeholde. At kunne vedligeholde en vægt er desuden mindst lige så vigtigt som at vægten falder. Det betyder nemlig at din livsførelse ikke bidrager til en vægtstigning heller.


Efter en måneds tid med ugentlige vejninger kan du overveje, om du skal forlænge perioden uden vejninger med to uger, så du nu vejer dig selv præcis samme dag og på samme måde, men med 2 ugers mellemrum. Senere kan du så skubbe vejningsdagen, således at den bliver til en månedlig vejning, og på den måde bliver det hverken tallet eller forholdet til vægten der er i fokus. Selve “vægttallet” reduceres til blot at være et pejlemærke, du kan støtte dig til, når du gerne lige vil tjekke op på, hvordan det står til. Men HUSK at vores vægt svinger naturligt, især som kvinder, fordi hormonerne og de kropslige funktioner der er knyttet til vores cyklus, kan have en effekt på vores krop, på en måde der ikke gør sig gældende for mænd og det er helt ok. Vi er kvinder og sådan er det bare. Det må vi lære at elske og forstå.


Når du finder dig tilpas i en sund og afbalanceret livsstil, vil du forhåbentlig ikke have brug for et veje dig selv. Du vil kunne føle i kroppen, om tingene er, som de skal være eller ej, og hvis eller når du føler dig ude af balance, kan du overveje, om du vil tjekke op med vægten.


Aller vigtigst er det at vurdere om badevægten er det rette pejlemærke for dig eller om du måske har brug for noget andet eller mere. Nogle mennesker kan blive besat at tallet og ønsket om at det altid, altid skal falde og det er naturligvis ikke sundt, for vores vægt vil som nævnt altid svinge lidt. Det er derfor vigtigt, at du kun bruger badevægten hvis det giver mening for dig og hvis det ikke er et problem for dig at adskille dig selv og dit værd fra tallet på vægten. Vægten har nemlig intet andet at sige om os end hvad vi vejer og vores vægt har intet at gøre med hvad vi er værd som menneske. Og så er det punktum forhåbentlig sat.


Andre muligheder

Hvis badevægten ikke er den rette målemetode for dig, findes der andre måder at måle på, alt efter hvad dit egentlig ønske er. Min personlige holdning er at vores mål aldrig bør være vægttab alene, for ofte er ønsket om vægttab nemlig forbundet med en idé om at vores vægt og altså udseende siger noget om hvad vi er værd som mennesker eller hvor smukke vi har lov til at føle os og det syntes jeg er direkte forkert.


Samtidig er det dog helt ok at have et ønske om at tabe sig, eksempelvist af sundhedsgrunde og måske endda fordi man rent faktisk føler sig bedre tilpas i en slankere krop. I forlængelse heraf er det vigtigt at de handlinger der følger med gennem et vægttabsforløb kommer ud af kærlighed til sig selv, og ikke ud af had til den krop man har. Der er langt større sandsynlighed for succes med et selvkærligt vægttab end med et vægttab bygget på selvhad eller kropshad, selvom det for mange mennekser kan være had og frustrationer der indleder deres vægttabsforløb.


En anden målemetode, der kan tilbyde lidt perspektiv, er en kropsanalyse. Den kan du få lavet i de fleste fitnesscentre. Her stiller du dig på en maskine der med strøminger kan måle mere end bare vægt, men nemlig også en masse andre ting såsom væskemængde, basalstofskifte, fedtmasse, fedtprocent, muskelmasse osv. De mange forskellige ting kan være med til at sætte det ene tal, fra badevægten, lidt i perspektiv så man måske får en bedre forståelse for kroppen og hvad der egentlig har indflydelse på ens vægt og sundhed.


Og det var hvad jeg havde for nu. Hvordan har i det med badevægten? er den brugbar i forbindelse med et vægttab eller skal vi helt holde os fra den?


OBS. badevægten på billedet er vores egen herhjemmefra og på ingen måde en reklame.

Borggade 6k
8000 Aarhus
24 52 26 41
CVR: 39977125
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle