Overvejer du en pause fra alkohol?

I begyndelsen af året, før Corona var den primære bekymring i alles tanker, hvor man frit kunne gå i byen til langt ud på natten, uden bekymring for hvem man åndede på i baren eller strejfede på vejen til toilettet, skrev jeg dette blogindlæg med en udlægning af den efterhånden ret velbelyste tendens og livsstil: Sober Curious.


I månederne efter udgav jeg en række opfølgende blogindlæg, der bl.a. inkluderede opdateringer på min egen alkoholfrie rejse (her og her) og en anmeldelse af den hyperaktuelle og anmelderroste film DRUK af Thomas Vinterberg.


Alt imens har jeg tænkt og overvejet hvad I som læsere måske kunne drage nytte af at læse mere om på netop dette område. Kort efter udgivelsen af mit første blogindlæg fik jeg nemlig en rosende besked fra en studiekammerat, som jeg har siddet i studenterudvalg med, med en tak og en oplysning om hvad han havde fået ud af at læse mit indlæg. Og ikke nok med at det naturligvis gjorde mig rigtig glad, så fik jeg selvfølgelig også blod på tanden, for måske er der faktisk noget at komme efter. Måske er der, også her i lille Danmark, et behov for, at vi taler mere åbent om vores alkoholkultur.


(Alkoholfrie øl fra Mikkeller og To Øl. Begge købt i Salling Super. Ikke reklame.)


Vi har en ret heftig alkoholkultur her i Danmark, det tænker jeg er svært at modsige sig, og måske også et noget (til tider) respektløst forhold til alkohol og dets effekt på og magt over os. Jeg ser det i hvert fald oftere end jeg ønsker, at især yngre mennesker (mest fordi vi jo bor herinde i byen) tager lidt for let på adgangen til alkohol og at det der med at gå i byen med vennerne ikke i lige så høj grad handler om hygge og samvær som det handler om bare at drikke sig fuld og måske få en god historie med i rygsækken.


Naturligvis underligger der sig også et element af nysgerrighed og spænding i at være sent ude, uden opsyn, med muligheden for at teste sine grænser og teste sig selv, finde ud af hvem man egentlig er udenfor hjemmet. Og her bidrager alkoholkulturen i høj grad til det, netop fordi det er byturene og forfesterne der er med til, at danne rammerne for de danske unges selvudvikling. Hertil kan man så tilføje at alkohol har evnen til at udviske vores fornuftsfilter og evne til selvrefleksion, hvilket for mange nok er sammenligneligt med en form for bekymringsfrihed, der i virkeligheden kan være ganske tiltrængt, når frygten for de mange valg og kravene til ens fremtid fylder lidt for meget.


Men det er altså bare en del af min tolkning, og min tanke er nok lidt, at det kunne være ret fedt hvis vi på en eller anden måde kunne starte en mild strømning, der gjorde det mere legitimt og mindre chokfremkaldende at frasige sig alkohol. Og blogindlæg som disse kunne måske være et fint sted at starte, for jeg får afløb for mine tanker og jer der læser med, kan gøre jer overvejelser og dele tankerne videre hvis det giver mening for jer.


Anywho, det jeg egentlig gerne ville med dette blogindlæg, var at dele et par gode råd omkring det at tage en pause fra alkohol.


Jeg kan godt lide at skrive pause, netop fordi det følger i så fin forlængelse af den her Sober Curious tendens, hvor fokus altså ikke er at man nødvendigvis skal være 100% ædru for evigt, men i stedet stille sig nysgerigt overfor sit forhold til og forbrug af alkohol. Det handler om at træffe et personligt valg, som man selv er herre over. De valg vi selv er herre over og ikke føler os nødsaget eller tvunget til har nemlig langt større sandsynlighed for at bringe glæde og hænge ved, fordi hele narrativet omkring hvorfor man har valgt som man har valgt har en mere positiv ladning end hvis noget er påtvunget. Så lad os bare kaste os ud i det. Nedenfor finder i en række råd, eller, måske nærmere nogle hjælpsomme overvejelser omkring det at tage en pause fra alkohol.



1. En god begrundelse


Jeg kan snildt skrive side op og side ned om alle de mange gode grunde til hvorfor en pause fra alkohol kunne være en fin idé, men aller vigtigst er det at man selv kan nå frem til en klar og tydelig, personlig grund, til hvorfor man lige netop selv vælger som man gør. Grunden behøver ikke nødvendigvis være allemandsviden, men du skal naturligvis være forberedt på at folk kan finde på at spørge og her må det så være op til dig selv, at bedømme, hvor meget du har lyst til at fortælle. Det vigtigste er dog, at du kan være helt og aldeles ærlig overfor dig selv, om hvorfor du vælger som du gør.


2. Værktøjer til vedligeholdelse


Et fravalg af alkohol kan på mange måder sammenlignes med andre ændringer på kost og ernæringsområdet. Forskellen her, er at din grund til fravalget nok er noget anderledes end på kostområdet, hvor mange mennesker ændrer i deres fødevareindtag med vægttab for øje. Den bagvedliggende grund for ens valg, har dog ikke nødvendigvis nogen betydning for de processer, man kommer til at gå igennem, efterhånden som hverdagen skrider frem, og man skal lære at navigere i sin hverdag med de nye ændringer.


Den første tid med nye ændringer kan ofte virke lidt spændende, men vores adfærd i hverdagen er et meget sammenfiltret net af vaner, der sættes i værks af forskellige små tegn i løbet af en dag og det er derfor en god idé at lave lidt forarbejde, ved at forestille sig fremtiden og de udfordringer man måske kunne komme til at møde. Hvad gør man eksempelvist hvis man får gæster på besøg og man plejer at drikke vin eller øl til maden? Drikker man bare vand eller køber man et alkoholfrit alternativ til sig selv på forhånd? Og kan man overhovedet lade være med at få et glas med hvis de andre får?


Hvad gør man når man bliver inviteret i byen og man ved at alle andre kommer til at drikke? Fortæller man på forhånd at man gerne vil med, men at man ikke har tænkt sig at drikke noget med alkohol, og bestiller man så et alkoholfrit alternativ på stedet, når de andre drikker drinks eller fadøl? Lader man være med at tage med, simpelthen for at undgå fristelsen eller gruppepresset? eller foreslår man et alternativ, til noget man kunne lave samme i stedet, der ikke rummer samme mulighed for indtag af alkohol?


Jeg leger lidt med ideen om at skrive et separat blogindlæg med bud på hvordan man mere konkret kan forholde sig til netop dette punkt og med alternativer til byturen, hvor alkoholtilgængeligheden er lavere eller ikke eksisterende, men for nu, vil jeg nøjedes med at belyse det som et relevant punkt i ens overvejelser.


3. Motivationsboost


I forlængelse af begge ovenstående ”råd” tænker jeg at en snak om motivation også må være på sin plads, for hvad gør man egentlig når man begynder at blive lidt i tvivl om sit valg? Når lysten til ens foretrukne drink tager til eller behovet for at dulme noget stiger? Og hvad betyder det? Det er jo meget almindeligt i dag, at give efter for sine lyster når de opstår, fordi ideen om at leve mere intuitivt er blevet ret fremtrædende i vores samfund, og fordi alting er så lettilgængeligt i dag.


I sådan et tilfælde handler det ofte om at sætte tingene lidt i perspektiv. Såsom forskellen på vores lyster. Lysten til alkohol vs. lysten til en bestemt fødevare. Jeg kunne hurtigt gå ind i en snak om forskellen på laster, afhængighed og den tilfældige og væsentlig mere ufarlige lyst til eksempelvist en croissant midt på dagen. Men det er en længere snak til en anden dag. I stedet handler det her om at blive klogere på hvordan man kan motivere sig selv til at fortsætte, når tvivlen kommer listende. For tvivl er trods alt naturligt og ikke nødvendigvis et tegn på andet end man er i tvivl.


Tvivlen kan naturligvis se forskellig ud for os alle, men et godt sted at starte er ved at vende retur til sin begrundelse. Minde sig selv om hvorfor man har sat alkohollen på hylden, minde sig selv om at det er et valg man selv har truffet og at man derfor faktisk også er i sin fulde ret til at vælge om, men samtidig spørge sig selv, om det egentlig er det man har lyst til.


Jeg vil fraråde dig at sætte en dato for hvor længe din afholdenhed skal stå på, for så bliver det et spørgsmål om at holde ud til den pågældende dato, fremfor at udforske dig selv, så længe du nu har lyst. I stedet kan du vælge at sætte et lille kryds i din kalender for hver alkoholfrie dag der går, hvis det kan motivere dig positivt. Det er meget brugt indenfor AA, men så vidt jeg forstår, starter man på ny, hvis man falder i og selvom det naturligvis også kan være en motivation i sig selv, fordi man netop ikke har lyst til at starte på ny og derfor holder ud, så tror jeg også det kan have en bagside – nemlig en følelse af fiasko. Og personligt tror jeg ikke på at man nogensinde starter helt fra bunden, hvis man allerede har været i gang før. Og det mener jeg gælder for alle livsstilsændringer: rygestop, motion, kostændringer og afholdenhed, for har vi allerede været i gang, om så det var en uge, en måned eller et år, så har vi lært noget af det, erfaret hvad der virker og hvad der ikke gør, og det kan vi tage med os når vi prøver igen, eller starter op fra hvor vi slap.


Ja, det er nok i virkeligheden den bedste beskrivelse – vi starter ikke på ny, men fortsætter hvor vi slap. Og måske kan frygten for at "falde i" ovenikøbet formindskes fordi det "at falde i" ikke på samme måde er forbudt, fordi ligesåvel som man selv har valgt at holde en pause fra alkohol, så bestemmer man også selv hvornår den pause er slut. På den måde kan man i stedet se det som en del af den her udforskning og spørge sig selv ”okay, nu drak jeg faktisk den her genstand efter x antal tid ædru, hvordan føles det så egentlig?”.


Lige præcis dette punkt er naturligvis en ret problematisk gråzone, da det for de der har et dybereliggende problem med alkohol, med stor sandsynlighed ikke vil være en mulighed at udforske sig selv på denne måde. Derfor vil jeg da også gerne fremhæve at dette blogindlæg er skrevet med de af jer i tankerne, der ligesom jeg, har gjort jer overvejelser om jeres alkoholforbrug og ønsker at se hvad afholdenhed kan gøre for jer.


(Alkoholfrie øl fra Mikkeller og To Øl. Begge købt i Salling Super. Ikke reklame)

Seneste blogindlæg

Se alle