Mit løbeprogram uge 13

Langt om længe har jeg sat mig for at lave et regulært løbeprogram til mig selv. Indtil for ganske nylig har jeg løbet når og som det passede mig, uden de store tanker om hastighed og distance.


Mit grundmantra er nemlig at løb skal være rart, afstressende, energigivende og mest af alt et pusterum hvor jeg kan lade tankerne drive afsted mens jeg bare løber derudaf. Men, som i efterhånden har fået fortalt et par gange, havde jeg jo faktisk sat mig for at 2020 skulle være året hvor jeg slog min rekord på halvmaratondistancen, og skulle prøve kræfter med et maraton. Af ganske forståelige grunde, ser de planer en anelse uopnåelige ud lige nu, i hvert fald i det format jeg oprindeligt havde forestillet mig - nemlig at løbe lillebælt halvmarathon og så til Tyskland og løbe maraton.



Grundet vores nuværende krise med Covid-19 er mange arrangementer aflyst eller udsat og det gælder også for lillebælt halvmaraton, som jeg egentlig skulle have løbet d. 16 maj i år. Heldigvis er løbet ikke aflyst, men rykket til en ny dato istedet, d. 12. september - kun et par dage før jeg fylder 26. Jeg krydser fingre for at vi til den tid, er ved at være på den anden side af den nuværende situation og at lillebælt halvmaraton kan blive en fantastisk løbefest, ligesom jeg tidligere har oplevet det med Bestseller Halvmaraton her i Aarhus.


Om det bliver muligt at deltage i et maraton efterfølgende, må tiden jo vise og hvis ikke, ja så er det jo sådan det må være. Lige nu er der større kræfter på spil og vigtigere ting at bekymre sig om end hvorvidt jeg skal løbe maraton eller ej.


Når det så er sagt, vil jeg stadig gerne træne op og komme i rigtig fin løbeform, så fin at jeg altså kan slå min egen rekord på halvmaratondistancen, der så vidt jeg lige kan huske ligger på ca. 1 time og 53 min. Jeg håber på at kommer under 1 time og 50 min. Derfor er jeg altså gået lidt mere systematisk til værks, så her til morgen biksede jeg et løbeprogram sammen for denne uge, som jeg allerede har kastet mig ud i.


Da jeg ikke har prøvet kræfter med et regulært program før, er det jeg lavede her til morgen, mest ment som en slags tester, som jeg så kan rette til efterhånden som ugerne skrider frem og jeg mærker efter i min krop hvordan den tilpasser sig.


Inspiration til mit løbeprogram har jeg fundet hos Nikolaj Bonde, og så har jeg knyttet min egen faglige viden på, samt de erfaringer jeg har gjort mig efter mange års løb.


Programmet ser sådan her ud:


Mine tanker bag programmet er både at få km i benene, at arbejde med kroppens evne til mere effektivt at forbrænde fedt under løb og at forbedre min hastighed og udholdenhed.


Km og forbrændingsevne bliver især trænet på de længere rolige ture, hvor jeg gerne løber tidligt om morgenen og på tom mave. Det er jeg trænet i og det fungerer rigtig godt til mig.


Hastighed og udholdenhed bliver så trænet på de dage hvor jeg løber intervaller og aktivt træner udholdenhed ved at hæve mit gennemsnitstempo pr. km. Her sørger jeg dog for at jeg har fået noget at spise, fordi det er mere intense træninger, der kræver ekstra energi så jeg ikke kører død for tidligt og så jeg virkelig kan give den gas og presse mig selv.


I denne uges program er der som i kan se kun 4 træninger, hvilket for mig faktisk er færre træninger end jeg er vant til, men fordi jeg nu ikke længere løber lige så intuitivt, men istedet efter et program, er det vigtigt at jeg får prioriteret mine hviledage, da jeg kommer til at presse mig selv en del - særligt onsdag og torsdag. Det er også derfor den længste distance denne uge kun er 12 km.


Hvorvidt det er en god idé at ligge de to mest intense træninger lige efter hinanden er jeg lidt i tvivl om, men fordi distancerne ikke er så lange, tænker jeg nok det skal gå, men som tidligere skrevet er dette en test og når ugen er gået kan jeg passende vurdere hvilke ændringer der så kan laves til uge 14.


Jeg er faktisk ret spændt på at se hvilke resultater jeg kan få ud af et lidt mere skræddersyet træningsprogram og hvor meget jeg kan forbedre mig.


Hvis i syntes det kunne være interessant at følge med i processen, må i endelig gerne give lyd, og ellers kommer jeg helt sikker til at dele lidt glimt ovre på Instagram.


Håber i har fået en fin start på denne uge nr. 2 under disse lidt særlige omstændigheder.


Mandagsklem herfra ♥️

CVR: 39977125
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle