Min oplevelse med 5:2 kuren

Opdateret: 8. feb. 2019

Så, er det blevet tid, til en opsummering på den forgangne måned. Det er jo nemlig sådan, at Jesper og jeg, brugte hele januar på at teste den famøse 5:2 kur. I dette indlæg får i derfor en uddybede fortælling om, hvordan vi gjorde det, hvad vi spiste og min oplevelse af dagene med let faste.


Det var min beslutning, at teste kuren. Beslutningen kom sig af, at jeg i slutningen af 2018 sagde til mig, at jeg skulle blive bedre til bare at gøre ting jeg har lyst til, og ikke lade mig styre af min frygt, for andres tanker og holdninger. Min umiddelbare tanke var at en test af 5:2 kuren, var et meget håndgribeligt sted at starte og fordi jeg lige havde skrevet opgave om den på studiet, stod min viden stadig kniv skarp.


Derudover er det jo faktisk også ganske relevant, at jeg får en lidt dybere forståelse, for hvad det vil sige, at være på kur. Det er jo muligt, at jeg kommer til at sidde med nogle klienter, der enten har været på kur før, eller overvejer det. I det tilfælde, har jeg nu en lidt bedre forståelse for hvad det indebærer, og kan muligvis vejlede bedre.


Lige før nytår, skrev jeg dette indlæg, som er en slags intro til 5:2 kuren. Hvis ikke i har læst det, vil jeg anbefale jer at gøre det, inden i læsere videre her. I indlægget forklarer jeg bl.a. hvorfor jeg ikke er synderligt glad for kure og hvorfor jeg så alligevel valgte at teste 5:2 kuren. Det har faktisk været en ret interessant måned og jeg har sådan glædet mig, til at strikke dette indlæg, sammen til jer. Jeg håber virkelig i tager godt imod det.


Lad os kaste os ud i det ⭐


(sådan så min 5:2 kalender ud. Jeg noterede også hvor langt jeg løb og hvornår jeg var ude at svømme. Jeg har lavet et separat indlæg om kalenderen der udkommer senere på ugen)


Sådan gjorde vi:

Da jeg tilbage i december, besluttede mig for at teste kuren, var det vigtigt for mig at skabe et overblik, der kunne gøre det nemt, at holde styr på dagene med let faste. Derfor lavede jeg selv, en kalender for januar, hvor jeg skrev dagene ind på forhånd. Ved at fastsætte dagene med let faste på forhånd, var det nemmere at forberede mig, både praktisk og mentalt. Vi valgte mandag og torsdag. Det virkede til at være de dage, hvor det ville være nemmest, at leve restriktivt. Vi ville nemlig gerne have weekenderne fri, til stadig at kunne få en øl i byen, slik i biografen eller is hjemme på sofaen.


Fordi vi arbejdede med kuren på studiet, havde jeg lånt 5:2 bogen på biblioteket og læst den grundigt igennem. Jeg fik derfor ret godt styr, på retningslinjerne, inden vi gik i gang. Jeg havde også regnet kalorieindholdet for nogle forskellige måltider ud på forhånd, men det endte med, at vi spiste stort set det samme, hver fastedag: en æggemad og et æble, til morgenmad og en grøntsagsret, til aftensmad.


(Det bliver næsten ikke mere simpelt en dette. Sådan så vores morgenmad på dagene med let faste ud. Som oftest med en kom kaffe eller te til. Det ser lidt kedeligt ud og jeg er sikker på mange ville sætte pris på en smule smør under ægget eller lidt avokado, hvis man skal være lidt vild)


Måltiderne:

Som nævnt ovenfor, bød fastedagene på 2 måltider: morgenmad og aftensmad. Jeg havde afsat ca. 200 kcal til morgen og 300 til aften. Jesper fik 100 kcal ekstra til aften, fordi mænd skal have ca. 600 kcal på fastedagene. Mellem måltiderne drak vi kun vand, te eller sort kaffe, alt efter lyst og behov.


På alle fastedagene, bestod vores morgenmad, af en skive ristet rugbrød med et kogt æg til, og et æble. Det var lige umiddelbart det mest mættende morgenmåltid jeg kunne komme på, som samtidig var relativt næringsrigt. Selvom det er et sparsomt måltid, byder det på både fiber, fedt, protein og kulhydrat, så fordelingen af makronæringsstoffer er faktisk okay.


Til aftensmad lavede vi også stort set den samme grøntsagsret hver fastedag. Retten bestod af en blanding af grøntsager og bønner (gulerødder, spinat, broccoli, squash, agurk, champignon, tomater, kidney, edamame). Nogle af grøntsagerne blev lavet i en wok, mens andre kom i ovnen og så blev de blandet sammen inden servering med lidt teriyaki, krydderier og purløg på toppen.


De fleste grøntsager har et lavt kalorieindhold og der skal derfor en del til før man rammer den angivne mængde kalorier. Måltiderne var derfor både store, farverige og mættende, både for øjne og mave. Grøntsager indeholder desuden en del fibre, som er gode for tarmen og fordøjelsen.


5:2 bogen, indeholder ellers en række opskrifter, på måltider hvor kalorieindholdet, allerede er udregnet. Men fordi jeg gerne ville øve mig lidt, i kalorieberegning, valgte jeg at sammensætte og udregne måltiderne selv. Hvis man ikke har lyst, til at bøvle med kalorieberegning, bør man naturligvis bare udvælge nogle af opskrifterne fra bogen, da det med garanti, vil være mere overskueligt.


Alle ugens øvrige dage, spiste vi præcist som vi plejer. Det tænker jeg ikke jeg vil uddybe yderligere i dette indlæg.


(På nogle af fastedagene kunne jeg godt finde på at gå tidligt i seng og putte mig med en kom te og en bog eller et afsnit af en god serie. Når jeg ser noget på computeren om aftenen skruer jeg som regel så langt ned for skærmen som jeg kan og det samme med lyden. Jeg har en idé om at det skader min søvn lidt mindre.)


Fastedagene

Det interessante ved 5:2 kuren, er naturligvis dagene, med let faste. Det er dem, hele kuren drejer sig om. De skal planlægges og man skal forberede sig både mentalt og praktisk. Overordnet set, er der egentlig mindre, man skal bekymre sig om, netop fordi der er 2 dage hvor man ikke skal tænke på frokost. Istedet skal man lægge morgen- og aftenmåltidet om, men når først det er gjort, er der ikke meget mere praktisk arbejde i det. Herefter følger der dog det mentale arbejde, nemlig at tilsidesætte sultfølelsen og lysten til at spise. Her gælder det om ikke at underholde tanken om mad.


For mig, var fastedagene ikke så hårde som jeg havde regnet med. Jeg var forberedt på at sultfølelsen ville være kraftigere og at det måske ville ødelægge mit humør. Samtidig var jeg især nervøs for om aftenmåltiderne ville mætte mig, men de gjorde de.


Den første dag med let faste, var uden tvivl den hårdeste fordi det var den første, og fordi jeg ikke vidste præcis, hvad jeg gik ind til. Alligevel var det ikke så slemt, som jeg havde regnet med og jo flere dage med let faste jeg gik igennem, jo nemmere blev det fordi oplevelsen var velkendt og fordi det var gået fint de øvrige dage.


Det var forskelligt fra fastedag til fastedag, hvornår på dagen (efter morgenmad), at sulten indtraf. Nogle dage var det omkring kl. 11 andre dage først omkring kl. 14. Hvornår sulten kom, på den pågældende dag, afhang muligvis af hvordan, jeg var kommet i skole (på gåben, med letbane eller cykel), for det har naturligvis en indflydelse på mit energiforbrug.


Selve følelsen af sult var ikke ny for mig, da jeg har prøvet lignende faste før. Det var dog stadig interessant at fornemme, hvad der foregik i min krop. På den ene side havde jeg lyst til mad og kunne endda forestille mig præcis, hvad jeg havde lyst til, men samtidig var jeg klar over, at jeg ikke måtte spise før til aften, og det var dén tanke der dominerede, selvom begge var til stede.


Noget jeg fandt særlig interessant var at jeg efter aftensmaden på fastedagene, var mere træt, end på de almindelige dage. Jeg tror det skyldes en blanding af det sænkede kalorieindtag, i løbet af dagen og at dagene med let faste mentalt, kan være meget krævende. Kroppen bruger naturligvis også energi på at nedbryde og fordøje mad, og efter så mange timer uden mad, kan aftensmaden måske godt have været en stor mundfuld, hvilket har virket udmattende på kroppen. Men det er dog kun et gæt.



Udfordringer & bekymringer:

Nedenfor har jeg prøvet at tage højde for nogle af de tanker jeg har gjort mig ifht. udfordringer og bekymringer omkring kuren. Det er meget muligt at der er nogle ting jeg har glemt i skriveprocessen, så hvis i har nogle tilføjelser, må i meget gerne bidrage med dem. I kan altid skrive direkte til mig i en mail eller på instagram.

  • At acceptere at man skal gå uden mad mellem morgenmad og aftensmad. Særligt om eftermiddag kan det være en udfordring, men tanken om at der så kun er få timer tilbage af dagen, kan være fortrøstende og hjælpe en igennem det sidste af fasten.

  • At klare sig igennem følelsen af sult. Hvis man ikke er vant til knugen og rumlen i maven, kan det sikkert føles meget mærkeligt og måske endda forkert. Det kan måske også resultere i kommentarer eller blikke fra kollegaer, der selv går til frokost.

  • Ikke plads til aftensnacks. Hvis man ligesom mig, godt kan lide at hygge med en snack inden sengetid, kan det være lidt hårdt at skulle gå uden, men jeg klarede mig med en kop te og derudover er det jo kun 2 dage og de er i det mindste forskudte.

  • At tælle kalorier. Hvis man vælger at kaste sig ud i selv at sammensætte måltider og tælle kalorier, kan det være noget af en udfordring, især i begyndelsen.

  • At kuren ikke dur. Vi er alle forskellige og selvom et negativt kalorieregnskab gerne skulle resultere i et vægttab for alle, så er det jo ikke alle der syntes det at fedt at faste, uanset hvilken form for faste det er.

  • At man mister forbindelsen til sin krop og ens egen fornemmelse af sult. Det modsatte er også muligt, men det kommer meget an på hvem man er som person.

  • At man er flere under samme tag. Hvis man bor flere under samme tag og man er alene om at være på kuren, kan det være svært at faste omkring andre mennesker når de spiser.

  • At kuren ikke tager højde for menesker med spiseforstyrelser eller psykiske problemer omkring mad. Der bliver nævnt i bogen at kuren er henvendt til almindelig overvægtige mennesker, men det kunne det kunne godt understreges yderligere. Jeg ville aldrig anbefale nogen form for kur, til personer der i forvejen har problemer med mad, eller som lider af en spiseforstyrrelse.

  • At kuren "kun" resulterer i vægttab. Som almindeligt menneske er det meget svært at vurdere hvilken sundhedseffekt en kur eller ændrede vaner har. De fleste af os kan kunne vide det udfra vægt, en følelse i kroppen eller måske udfra kommentarer fra venner og familie. At faste, som man gør med 5:2 kuren skulle ellers gerne have andre sundhedsfremmende effekter end kun at resultere i vægttab, men dem kan vi kun måle på hvis vi går til en læge og får taget nogle helt særlige blodprøver. Derudover bliver der ikke fortalt meget om træning og fysisk aktivitet i forbindelse med kuren, så vi kan ikke regne med at komme i bedre form eller styrke vores muskler.

Gode råd:

Lige for tiden har mange sundhedsprofesionelle fokus på vigtigheden af en sund livsstil og hvordan en livsstilsændring er den eneste rigtige måde at nå dine mål på. Jeg står selv inde for den holdning et stykke af vejen. Samtidigt tror jeg på at vi alle er frie til at træffe vores egne valg, så hvis vi virkelig tiltrækkes af, eksempelvist et teste noget på egen krop (der er relativt ufarligt naturligvis) så er det også okay at gøre det. Så længe man er indforstået med resultatet.

Her nedenfor har jeg valgt at opremse nogle gode råd, der kan være brugbare hvis i overvejer at prøve 5:2 kuren. Måske kan rådene var brugbare i andre henseender også.

  • Lav en plan på forhånd. Noter i din kalender hvilke dage du skal følge principperne for let fast og hvad du har tænkt dig at spise. Få evt. hjælp til at finde ud af hvordan du laver nogle næringsrige måltider og hvordan du holder styr på kalorierne.

  • Vær ikke for præcis med kalorierne. Det kan være svært og gør muligvis kuren hårdere end den behøver. Skidt pyt med om kalorierne rammer lidt over det anbefalede. Det er ikke det der gør den største forskel.

  • Vær tilstede i kroppen og mærk hvad der sker på dagene med let faste. Prøv ikke at distrahere dig selv, men i stedet at være i det. På dagene med let faste er du sikkert på arbejde eller i skole og dine opgaver der vil på forhånd trække i din opmærksomhed. Er du hjemme, kan du evt. sætte dig med en bog og en kop te eller gå en tur. Du vil måske blive overrasket over hvor let det kan være at glemme sulten og stadig klare de daglige opgaver.

  • Husk på, at vores krop sagtens kan klare 10-12 timers faste, som denne kur byder på og faktisk har den måske endda lidt godt af det. Bare du husker at drikke vand.

  • Find en ven du kan støtte dig op af og snakke med om processen. Uanset hvilken kur eller livsstilsændring du kaster dig ud i, vil den have en indflydelse på din hverdag og det kan resultere i nogle tanker og følelser man ikke er vant til. Det kan derfor være rart, at have en at snakke med, der ikke er kritisk men støttende. Du kender dig selv og din krop bedst og skal gøre hvad du føler for, men man kan hurtig føle sig alene, hvis der ikke er nogen at snakke med om det.

  • Hvis kuren viser sig ikke at være for dig, er der ingen skam i at acceptere det og stoppe mens legen er god. Du skal ikke presse dig selv til en adfærd der ikke holder i længden eller hverken føles rar eller god. En del af det at ændre livsstil handler om at få det bedre og ikke om at gennemleve noget slemt i håbet om at der er noget bedre på den anden side. Processen livsstilsændring kan godt være en god og rar rejse.



Øvrige personlige overvejelser:

Det har været interessant at teste 5:2 kuren og jeg tror bestemt det har givet mig noget med i rygsækken. Jeg følger ikke længere kuren, men jeg kunne godt finde på at læse lidt mere om den, særligt fordi den stadig er under udvikling. Jeg tænker dog ikke det er en kur jeg vil anbefale, da jeg tænker det er de færreste, der rent faktisk ville kunne leve efter kurens retningslinjer, resten af livet. Som tidligere nævnt er jeg stor tilhænger af en sund livsstil og hvis man ønsker holdbare forandringer, skal man lave nogle mere faste forandringer i sin hverdag og ikke håbe at en hurtig kur kan give nogle vilde resultater. Jeg skal ikke kunne sige hvilke sundhedsfremmende fordele, kuren har givet mig, da det eneste jeg målte var min vægt. Jeg har tabt 1 kilo og det er altså ikke meget og faktisk hverken vigtigt eller relevant, da vægttab ikke var mit mål. Der er faktisk skrevet en del om mad i bogen, men det virker som om de råd, bogen tilbyder, primært er henvendt på dagene med let faste. I virkeligheden vejleder bogen faktisk rigtig godt omkring mad, som man bør fylder hele sin kost med, og man kunne faktisk godt lade sig inspirere af kostrådene og alle de fødevarer de anbefaler, på almindelige dage også. Min egen vigtigste beslutning var at leve så normalt som muligt de øvrige 5 dage og ikke lave flere restriktioner en kuren anbefaler.


Når jeg sidder her og ser tilbage på januar, er det med et smil på læben, for det var en rigtig god oplevelse og jeg er glad for at Jesper gerne ville være med. Jesper har faktisk valgt at fortsætte med kuren gennem februar og jeg kunne godt finde på at tage en fastedag med ham i ny og næ, for jeg kunne faktisk godt lide det. Selvom jeg ikke har nogle afgørende beviser, så føltes det på en måde "rensende" for min kroppen. Vi har adgang til så meget mad hele tiden og jeg er glad for mad, så at få en pause, ind i mellem, er slet ikke så skidt endda. Men det er naturligvis bare min egen holdning. Der er ikke afgørende beviser for at faste har nogle særlige sundhedsfordele som overgår en almindelig sund kur, men hvad vi individuelt selv føler, er naturligvis en anden sag. Det vigtigste er naturligvis at vi sørger for at få den næring kroppen har brug for og det kræver naturligvis at vi får mad indenbords.


Jeg syntes naturligvis der er noget interessant ved den lette faste, men de videnskabelige undersøgelser der nævnes i bogen er primært studier på mus og rotter, hvis resultater ikke kan direkte overføres til mennesker.


Nu er vi nået vejs ende og jeg håber jeg har fået nok med, til at stille jeres nysgerrighed. Hvis i har nogle spørgsmål er i naturligvis velkomne til at stille dem. Jeg har lavet et separat indlæg om min 5:2 kalender, som jeg også regner med at dele denne uge.


Tak for jeres opmærksomhed og uanset hvor og hvornår i satte jer til at læse dette indlæg, så håber jeg i har det godt hvor end i er ♥️


Klem, Katrine

Sidenote: Fit Living Podcast udgav en ny episode i onsdags, samme dag som jeg delte dette indlæg, hvor de også snakker om 5:2 kuren. Det er et rigtig godt podcast hvor Lars Klingenborg, forsker og underviser i human ernæring kommer med sit meget faglige besyv på kuren. Jeg vil gerne anbefale jer at høre den episode, for de kommer omkring mange ting, jeg har valgt ikke at inkludere i mine indlæg, simpelthen fordi indlægget ville blive for langt.

Borggade 6k
8000 Aarhus
24 52 26 41
CVR: 39977125
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle