Meal prepping i hverdagen (tre nemme og sunde ideer)

Opdateret: 27. aug. 2019


Meal prepping eller mad-forberedelse er en fantastisk måde at gøre hverdagen lidt nemmere på. Det kan gøres på mange forskellige måder og ligesom med så meget andet kan man starte i det små og efter eget behov.


De fleste kender sikker udtrykket meal prepping fra fitnessverdenen, men det er altså langt fra det eneste sted det gør sig gældende. Alene det at forberede ugens måltider med en simpel madplan er jo en form for meal prepping, bare på et lidt lavere niveau.


I dette blogindlæg har jeg valgt at dele tre meget simple måder at forberede sin mad på og nok er de simple, men i virkeligheden behøver det ikke være særlig omstændigt for at have en effekt på ens daglige stress niveau. Det er nemlig præcis det der er meningen med forberedelse - at mindske stress og dermed gøre hverdagen lidt nemmere.



Tre simple bud på meal prepping


Granatæbler

Granatæblekerner er en sød og smagfuld tilføjelse til både salater og på havregrød eller yoghurt, men det tager en krig at få dem fri fra æblet, selv med alle de smarte tricks. Hvis jeg skulle stå og piller kernerne ud af huset hver gang jeg skulle bruge dem er det stensikkert at jeg ville springe dem over oftere end ikke.


Hvis jeg istedet piller alle kernerne ud på forhånd og holder dem opbevaret i en bøtte i køleskabet, så er det slet ikke lige så stor en opgave, fordi jeg har taget mig af den trælse del i god tid.


Hummus

Jeg elsker hummus. Det er en god kilde til fiber og fedt, og så er det et super alternativ som smørelse på en rugbrødsmad, istedet for så mange andre færdiglavede alternativer. Derudover er en hjemmelavet hummus bare så meget bedre end dem man kan købe i butikkerne.


Processen med at lave hummus, og oprydningen efter kan dog godt være noget tidskrævende. Jeg laver derfor tit dobbeltportion på forhånd - så er der både til frokost og aftensmad henover en hel uge.

Gulerødder

Gulerødder er både sunde og billige (særligt de danske) og så kan de nemt dyrkes i baghaven, hvis man har sådan en. Gulerødder er faktisk helt igennem fantastiske fordi de kan bruges på så mange forskellige måder: i en wok-ret, som pure, i brød og salater eller bare ovnbagte. Gulerødder indeholder det man kalder betakaroten, som er et forstadie til A-vitamin - der er særligt godt for både vores syn og vores hud. Som oftest ovnbager vi gulerødder herhjemme, som en slags rodfrugtfritter, men man kan med fordel også rense dem grundigt og stille dem med lidt vand i køleskabet, så man altid har en hurtig snack, når sulten melder sig på et ubelejligt tidspunkt.



Jeg håber disse små bud kan inspirere jer til at være kreativ med madplanlægningen og at i overvejer muligheden for at selv de små ændringer kan gøre en stor forskel.


Klem, Katrine

Borggade 6k
8000 Aarhus
24 52 26 41
CVR: 39977125
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle