Målsætning for 2020

Opdateret: jan. 13

Sikke en våd torsdag vi har os i Aarhus i dag, og hvis jeg har hørt rigtig i nyhederne, skulle det stå sådan til i hele Danmark. Det gør mig altså lidt spændt, på at se hvor mange løbere der tropper op til aftenens træning i Skåde.


Nå, men nu er vi jo kommet en god håndfuld dage ind i det nye år og jeg tænkte derfor det var på tide at indvie jer i mine mål for 2020. Først, vil jeg dog gerne byde på et par tanker, om nytårsforsæt i det store hele.


Der er nemlig mange af de lidt mere klassiske nytårsforsæt, der ikke giver meget mening for mig. Mest fordi de ofte både er upersonlige og upræcise. Ideen om at leve sundere eksempelvist lyder måske meget godt og som et fornuftigt mål, men det er sjældent vi er særlig gode til at uddybe, hvordan vi har tænkt os at nå målet. Altså hvad vi helt præcist har tænkt os at fjerne, tilføje eller ændre i vores liv, for at leve sundere.


Det samme gælder med mange andre mål. Ofte får vi tænkt os frem til et aller andet vi bør ændre eller drømmer om at ændre, men vejen dertil bliver sjældent gennemtænkt og vi når derfor ikke i mål, hvilket ofte kan resulterer i stor skuffelse.


De bedste mål vi kan sætte for os selv, er derfor mål der ikke alene giver mening for os, men som også er knyttet til tydelige handlinger og som kan måles eller justeres til, undervejs i processen. For mange mennesker handler vaneændringer ofte om, enten at blive et bedre menneske, sådan i det store hele, eller om at passe bedre på sig selv, sin krop og sundhed.


Det giver derfor god mening at vi, når vi sætter mål for os selv, starter med at tage et grundigt kig på vores eget liv, og ud fra hvem vi er, hvor vi er og hvad vi drømmer om, vurdere hvad vi egentlig kan gøre anderledes for at komme tættere på et liv, der gør os glade og giver os mere værdi i hverdagen.


Det er i hvert fald sådan jeg prøver, at sætte mål for mig selv. Også for 2020 og i dette blogindlæg har jeg valgt at uddybe hvilke mål jeg har sat for dette nye år og hvordan jeg har tænkt mig at nå i mål med dem. Det gør nemlig en forskel for mig, at få dem ud af hovedet og ned på papir (eller på tasterne) og forhåbentlig kan det inspirere jer til at tænke over jeres mål for 2020.



Mål nr. 1

ØGET BÆREDYGTIGHED


Mit nok vigtigste mål for 2020 er at øge mit fokus på bæredygtighed. Det gælder både for mig selv og for min forretning.


Jeg gør i forvejen en hel del for at leve bæredygtigt og mange af min valg i hverdagen bliver truffet på baggrund af ønsket om at leve så bæredygtigt som muligt. Egentlig har jeg arbejdet mod dette mål i en del år nu, og uden at vide det med 100% sikkerhed tror jeg faktisk, at jeg træffer en del bæredygtige valg helt automatisk fordi det efterhånden er blevet en vane.


Det er nok også derfor jeg er nået til et punkt hvor jeg ønsker at arbejde lidt mere intensivt med det, simpelthen fordi de valg jeg har arbejdet med at inkorporere i mit liv, allerede er blevet en fast del af min hverdag og jeg er dermed klar til at gå et skridt længere og blive endnu mere bæredygtig.


Måden jeg har tænkt mig at opnå det på er bl.a. ved at handle mere genbrug i stedet for nyt. Dernæst vil jeg gerne få en bedre forståelse for produktion og materialer sådan at hvis jeg køber noget fra nyt af, så kan jeg som udgangspunkt gå efter det der er produceret med omtanke for og fokus på miljøet. Jeg kunne også godt tænke mig at blive lidt klogere på affaldssortering så jeg kan blive bedre til at sortere ting korrekt, men også så jeg kan få en forståelse for hvad det egentlig er der gør en forskel når det kommer til affaldssortering.


Sidst men ikke mindst vil jeg tage et nærmere kig på vores kost. Vi spiser jo i forvejen mest plantebaseret men vi kunne måske godt kigge nærmere på hvor mange ressourcer der skal til for at dyrke de forskellige fødevarer vi spiser, samt blive mere opmærksom på emballage. Så kan vi øve os i at spise mere efter sæson, og handle mere emballagefrit. Jeg har eksempelvist kigget nærmere på RAA, som er en butik der sælger økologiske fødevarer i løsvægt og hvor man så medbringer sine egne beholdere.


I min lille forretning er det naturligvis også primært maden der er i fokus på og jeg har tænkt mig at være lidt mere kritisk når det kommer til valg af madvarer når jeg udvikler og deler opskrifter fremover. Jeg vil også gerne blive bedre til at skrive mere om hvorfor og hvordan man bør og kan være bæredygtig i køkkenet så både jeg selv og jer der læser med, kan blive klogere på netop det.


Mål nr. 2

BEDRE SØVN OG MINDRE TEKNIK I SOVEVÆRELSET


Mine to absolut værste vaner lige for tiden, er slik inden sengetid og at hive computer og telefon med i seng. Det er ikke synderligt fornuftigt noget af det… sådan overhovedet og jeg kan mærke at det bestemt ikke er godt for mig.


Telefonen ligger som oftest bare til opladning og så bruger jeg jo alarmen til at vække mig om morgenen, men computeren har egentlig ikke et bare nogenlunde fornuftigt formål andet end for hyggens skyld, jeg har nemlig haft for vane at se et enkelt afsnit eller to af en serie inden sengetid, men i virkeligheden burde jeg jo hive en bog frem eller bare ligge og slappe lidt af, så søvnen kan komme helt naturligt.


Min plan i dette nye år er derfor at anskaffe mig et almindeligt vækkeur og ligge telefonen til opladning ude i stuen sammen med computeren. Jeg har endnu ikke erhvervet mig et almindeligt vækkeur, men computeren har til gengæld ikke været med i soveværelset endnu. Så langt så godt.


Mål nr. 3

HALVMARATON OG MARATON


Lige siden jeg løb mit første halvmaraton, har jeg leget lidt med tanken om en dag at løbe et maraton. Til at begynde med tænkte jeg at det nok ikke var muligt, at det simpelthen var lidt for langt, men nu er der gået nogle år siden det første halvmaraton og mit syn på hvad løb er for mig har udviklet sig en del.


Det skal heller ikke være nogen hemmelighed at jeg har udviklet mig som menneske og er blevet klar over hvor mange sindssygt seje ting jeg faktisk er i stand til, hvis bare jeg tager det i mit eget tempo. Jeg er derfor overhovedet ikke i tvivl om at jeg sagtens kan løbe et maraton.

For at være helt sikker, har jeg dog valgt først at træne op til og løbe et halvmaraton igen. Jeg løb mit sidste halvmaraton for 3 år siden og har egentlig ikke løbet så langt siden da, men nu løber jeg snildt en tur på 17 km. så et halvmaraton er bestemt ikke udenfor min rækkevide lige nu.


For at holde løbeformen ved lige er jeg naturligvis ude at løbe en del. Det har i sikkert bemærket hvis i følger med på Instagram. Jeg er desuden lidt ekstra opmærksom på min kost og sørger for at få både god energi og rigeligt med forskellige grøntsager indenbords. Jeg har også sænket mit indtag af alkohol og drikker maksimum et par gange om ugen og ofte kun en enkelt eller to genstande pr. gang også henover juletiden. Heldigvis har jeg aldrig været den store drikker så det er ikke noget der generer mig synderligt meget.



Det var altså tre ret store mål jeg har sat for mig selv her i 2020.


Naturligvis går jeg også rundt med nogle både væsentlig mindre, men også nogle mere flyvske mål, som jeg nok kommer til at gå og arbejde lidt med i baggrunden også. Men da de hverken er velformulerede eller helt på plads, nøjedes jeg altså med at dele de tre ovenstående for nu.


Måske de har inspireret jer lidt? Eller måske i allerede fik målene for 2020 på plads inden årsskiftet? Uanset hvad, vil jeg ønske jer god vind herfra.


Torsdagsklem, Katrine

Borggade 6k
8000 Aarhus
24 52 26 41
CVR: 39977125
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle