Jeg tester 5:2 kuren i det nye år


Hej med jer & glædelig søndag.


At dømme udfra de sociale medier er jeg tydeligvis ikke den eneste der nemt glemmer dagene mellem jul og nytår. Alle dagene ligner lidt hinanden. Ikke desto mindre, har jeg forsøgt at skabe overblik over dagene og få lidt fra hænderne inden nytår. Jeg har haft brug for at være lidt ansvarlig og produktiv, så derfor har jeg bl.a. færdiggjort dette indlæg, så jeg kunne dele det med jer inden årsskiftet.


Istedet for det faste søndagsindlæg får i her en intro, til et lille projekt jeg kaster mig ud i til januar



Her på femte semester, har mig og min studiegruppe arbejdet med 5:2 kuren, og efter al vores research og opgaveskrivning, har jeg fået blod på tanden. Derfor har jeg besluttet mig for at teste kuren i en længere periode - hele januar. Jeg har længe haft lyst til at udfordre mig selv i forhold til min kost og benytte mig af min viden fra studiet i praksis, så det virkede oplagt for mig, at bruge mig selv, som forsøgskanin.


Det er altså på ingen måde fordi jeg mener jeg trænger til at tabe mig eller fordi julen har taget hårdt på mig. Jeg er forholdsvis normalvægtig og glad for hvordan jeg ser ud, så det er udelukkende af interesse og videnskabeligt øjemed at jeg prøver kuren an.


Det korte af det lange er dog, at 5:2 kuren faktisk mere er en livsstil, end en kur, men det vil jeg komme mere ind på senere. Vigtigst er nemlig, at dette lille forsøg giver mig mulighed for at prøve mig selv lidt af, og se hvordan det er ikke, at leve helt så frit med min kost, som jeg gør lige nu.


Min faglige viden får jeg testet ved at dykke ned i den bagvedliggende viden som kuren er udviklet fra, ved at læse nogle videnskabelige artikler, tælle kalorier og sammensætte kostplaner.



Hvorfor 5:2 kuren

Som jeg allerede har nævnt, er 5:2 kuren ikke så meget en kur, som det er en livsstilsændring. Dette lille twist, har faktisk haft stor betydning for mit valg om at teste den.


Som udgangspunkt er jeg ikke så stor fan af kure. Jeg er af den holdning, at man helst skal holde sig helt fra dem. De fleste kure er nemlig skabt til at opnå store vægttab på kort tid, og selvom de oftest virker til lige netop dette formål, er det de færreste kure der er holdbare i det lange løb. De tabte kilo vender oftest tilbage igen og med et par ekstra kilo oveni.


Jeg tror derimod på fornuftige livsstilsændringer. Det kan i også læse på hjemmesidens forside, men hvad er en fornuftig livsstilsændring egentlig? Det kan være svært at sætte ord på, for der findes ikke kun én universel og perfekt livsstilsændring, der fungerer for alle. Hvis der gjorde, ville vi nok ikke stadig snakke så meget om kost, livsstil og vægttab som vi gør.


I forbindelsen med vores opgaven på studiet, har jeg lånt den oprindelige bog for 5:2 kuren som jeg har læst fra ende til anden og som jeg har planer om at bruge som håndbog til at få det bedste ud af kuren. Det er tydeligt at der ligger meget arbejde bag udviklingen af kuren og det er vigtigt for mig at have styr på hvad det er jeg kaster mig selv ud i og ikke risikerer at gøre skade på min egen krop.


Hvis nogle af jer sidder og overvejer at følge i mine fodspor gennem januar, vil jeg på det stærkeste opfordre til enten at købe eller låne bogen, på biblioteket eller af en ven, så i kan sætte jer ordentligt ind i hvad kuren egentlig går ud på. I er også mere end velkomne til at skrive til mig, hvis i ønsker hjælp, råd eller vild og vejledning enten i forbindelse hermed eller i forbindelse med andre kostrelaterede spørgsmål.


I kan også finde mere viden om 5:2 kuren på hjemmesiden thefastdiet.co.uk.



Hvad er 5:2 kuren

Måske er der en klokke der ringer hos jer, når i læser ordene 5:2 kuren? Den var i hvertfald på manges læber for nogle år tilbage. Kuren er udviklet af den engelske læge og videnskabsjournalist Michael Mosley i 2012 og i bund og grund handler den om at spise nogenlunde som man er vant til i 5 af ugens dage og så udvælge 2 dage, hvor man sænker sit kalorieindtag en del.


Ideen bag de her 2 dage med sænket kalorieindtag, er at man gennemgår det der kaldes en let faste. Man kan med god grund derfor godt opdele ugen i normale dage og i fastedage. På fastedagene vejledes kvinder til at spise det der svarer til ca. 500 kcal eller 2092 kJ i alt. De kan med fordel fordeles på to måltider i løbet af dagen, evt. morgenmad og aftensmad. Mellem de 2 måltider må man naturligvis gerne drikke vand, almindelig te og sort kaffe eller, men ellers helst holde sig fra mad. På den måde gennemgår man altså en let faste - mellem morgenmad og aftensmad.


De 500 kalorier er vejledende, så hvis tallet rammer lidt over eller lidt under skal man ikke være bekymret. Fordi mænd som oftest har en lidt højere forbrænding og dermed brug for mere mad, skal deres indtag på fastedagene være 600 kcal. Ifht. mad er der ingen fødevarer der udelukkes, dog foreslås det, at man på sine fastedage vælger fødevarer der mætter godt og som har et lavt glykæmisk index.


Glykæmisk index er et tal der indikere hvor hurtigt en given fødevarer forårsager en stigning i blodets indhold af glukose. Jo lavere tallet er, jo lavere er det glykæmiske index og jo langsommere stiger blodets indhold af glukose.


Vigtigt er dog, at det ikke kun handler om hvad vi spiser, men også hvor meget. Nogle fødevarer, såsom cornflakes, har måske et højt glykæmisk index, men hvis man kun spiser en lille smule, har det ikke nær så stor effekt, som hvis man istedet spiste en stor portion. Vores krop er desuden ufatteligt dygtig til at stabilisere vores blodsukker så medmindre man er i risikozonen for at få diabetes eller allerede har det, skal man ikke være for bange for lidt sving i blodsukkerniveauet.



Mit besyv:

Som nævnt ovenfor fraråder jeg egentlig at man går på kur, medmindre man får professionel vejledning. Den bedste vej til et succesfuldt og langvarigt vægttab er en permanent livsstilsændring. Efter at have sat mig ind i kuren står det dog klart for mig, at 5:2 kuren ikke bare kan være et middel til vægttab, men også er ment som et forslag til en sund og (muligvis) permanent livsstil.


Faktisk læner 5:2 kuren sig en del op af min egen kost- og sundhedsfilosofi der primært er bygget på ideen om at spise alt med måde. Jeg har som sådan aldrig fastet i længere perioder, men jeg løber tit min morgentur på tom mave og spiser efter, hvilket sådan set forlænge perioden fra mit sidste måltid dagen inden og så til morgenmad. De fleste af os faster desuden i løbet af natten fordi vi jo sover og dermed ikke spiser.


Faste er en essentiel del af 5:2 kuren fordi den udover at være et middel til at mindske kalorieindtag også har nogle sundhedsfremmende effekter såsom reparation af celler og lavere kolesterol. Min plan er at dykke mere ned i disse sundhedsfremmende effekter og finde ud af om kuren lover mere end den kan holde og om vi mon kan få nogle af de samme sundhedseffekter uden at faste.


På 5:2 kuren med 2 måltider om dagen (morgen og aften) vil jeg højst sandsynligt opleve noget nær 10-12 timers faste i løbet af dagen.


Fasten i sig selv syntes jeg virker overkommelig. Jeg tænker godt jeg kan klare mig med vand og et par kopper te og kaffe mellem morgenmad og aftensmad på 2 af ugens 7 dage. Jeg er ikke bekymret for min sundhed for jeg kan spise hvad jeg vil og kan dermed sørge for at tilrettelægge en kost der er rig på vitaminer og mineraler. Mit fokus på mine måltider på normaldagene vil nok være lidt større i begyndelsen, da det er mange måltider jeg så at sige mister i løbet af januar og dermed også mange næringsstoffer jeg ikke får hvis jeg ikke sørger for at få nok til de øvrige måltider.


Jeg prøver så vidt som muligt at tilrettelægge mine måltider efter rådene fra 5:2 bogen og samtidig tilpasse dem efter hvad jeg kan lide og hvad jeg ved mætter mig. Jeg bruger et program der hedder Vitakost til at udregne nærings- og kalorieindholdet i de forskellige fødevarer og så jeg er sikker på at måltiderne på fastedagene passer nogenlunde med de 500 kalorier.


For at se om der sker nogle forandringer med min krop, vil jeg både i begyndelsen og slutningen af januar tage en måling med en bioimpedansmåler også kaldet en InBody måling eller kropsanalyse og nogle mål med et almindeligt målebånd. Egentlig kunne det være interessant også at få taget nogle blodprøver hos min læge, men så skulle jeg nok have været tidligere ude.


Der er mange flere ting jeg kan og gerne vil, komme ind på i forbindelse med emnet her, men da indlægget allerede er forfærdeligt langt, tænker jeg at der løbende vil komme nogle opdatering gennem januar om mine oplevelser og mine øvrige tanker om kuren.


Alt i alt er jeg faktisk meget spændt på at give mig i kast med projektet her og se hvor stor en indflydelse det har på mig, min krop og min hverdag. Hvis i er interesserede i at følge med, kan i finde mig på instagram hvor jeg har tænkt mig at dele både lidt billeder og tanker gennem januar. Husk også at i altid er mere end velkomne til at skrive til mig på alle mine medier - facebook, bloggen, mail og instagram hvis i har nogle spørgsmål eller emner i syntes jeg bør vende i forbindelse hermed.


Rigtig godt nytår, pas på hinanden og jer selv derude og kom nu rigtig godt ind i det nye år!


Klem, Katrine

Borggade 6k
8000 Aarhus
24 52 26 41
CVR: 39977125
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle