Angst, kropsidealer & sund madadfærd

Opdateret: sept. 21

Godmorgen til jer, på den anden side af skærmen - Har i sovet godt? og hvad mon dagen byder på for jer?


Her hos os er tempoet skruet gevaldigt ned. Hele situationen med Corona, har gjort os i et lidt funky humør, og energien er bare ikke helt den samme. Hver en afkrydset to-do på listen bliver derfor lidt af en sejr i sig selv.


Faktisk kom dette blogindlæg på dagens liste, fordi jeg har haft det planlagt et stykke tid nu uden at gøre noget ved det, og nu var tiden ligesom til det, så here we go. Mange af os er jo desuden i mere eller mindre frivillig karantæne for tiden, så måske er det slet ikke så dårlig en idé, at dele lidt videoer med jer, som i kan fornøje jer med over morgenkaffen eller eftermiddagsteen, hvis i gør jer i sådan noget.


Jeg er begyndt at notere mig, når jeg støder på videoer med gode eller relevante budskaber på kost og sundhedsområdet og har besluttet mig for at dele dem her hvis jeg synes det giver mening. Jeg har naturligvis mit ret så veludviklede bullshit-filter, som man kalder det i min branche, med mig og kører altid alt hvad jeg ser og hører gennem det, før jeg deler videre. Alligevel vil jeg dog anbefale jer at holde et åbent sind og måske gemme den lille kritiker lidt væk, for er der noget vi er gode til her i Danmark så er det at være kritiske. Vi stoler enormt meget på vores egen viden, hvilket naturligvis er en overvejende god ting, men ingen af os ved alt og sommetider ville det sikkert gøre os godt at sænke paraderne lidt og istedet slå lyttelapperne ud.


Det kender jeg i hvert fald fra mig selv og hvis i på nogen måde kan genkende følelsen, så byder jeg jer nu til at sætte jer til rette, med en kop eller kande af jeres yndlings te, kaffe eller andet og bare slå lyttelapperne ud og blive klogere på disse tre menneskers indsigt. God fornøjelse.


Man kan sagtens være meget velfungerende og stadig leve med angst

Living with High Functioning Anxiety - Jordan Raskopolos – TEDxSydney


Angst er mere end bare at være bange hele tiden og mentale sværheder betyder ikke at man bare er tosset. Jeg var mildest talt lettet da jeg fordybede mig i Jordan Raskopolos TED talk. Hun taler så åbent og ærligt om hvordan angst egentlig kan føles og ikke mindst fejlfortolkes af andre. Det er altid enormt rart at høre andre tale højt om noget man selv kæmper med, især når man kan genkende de nævnte følelser og oplevelser, for så føler man sig bare lige en anelse mindre alene.



Opsummering:

  • I almen tale bliver mentale sværheder (jeg bryder mig ikke om ordene lidelser eller problemer) ofte puttet i samme lille kasse og tales om uden nuancer. Dette gælder især for angst, hvor mange tror det bare betyder at man render rundt og er bange hele tiden. Angst er angst og det ser kun ud på én måde.

  • Naturligvis har angst flere nuancer og den type angst jeg kæmper med kan se en del anderledes ud end den Jordan Raskopoulus eller min gode veninde kæmper med. Der er sågar mennesker der kan afvige på alle de mest alment kendte angstfaktorer men istedet brænde igennem på de faktorer vi ikke hører så meget om.

  • Jeg kan virkelig godt lide måden hvorpå Jordan beskriver sin angst som en relation, I den forstand at hun har et særligt forhold til angst. Omkring ca. 5.20 siger hun følgende “It has only been in the last couple of years that I have spoken to people who have a similar relationship with anxiety as I do” og det synes jeg er super fint fordi man netop ved den udtalelse fornemmer den nuance, at der findes flere formor for angst og at mit forhold til angst altså kan være et andet end Jordans men at ligheden måske er at vi oplever samme følelser af frygt og ubehag bare i forskellige situationer og i en højere grad end gennemsnittet.

  • Jordan nævner undervejs i sit oplæg tre forskellige former for angst situational anxiety, (situationsbestemt angst) Social anxiety (social angst) og high funktioning anxiety (højtfungerende angst) hvor den sidste, højtfungerende angst, er den hun beskriver sin oplevelse af at leve med.

  • Vigtigt er dog at huske på at selv hvis to personer begge lever med samme type angst, social angst for eksempel, kan der stadig være nuancer og forskelligheder der adskiller de to.


Vi er ikke født usikre, det er noget vi lærer

Lili Reinhart’s Revealing Speech About Body Image – Glamour WOTY 2018


Lili Reinhart’s tale er blevet delt en hel del gange på de sociale medier over de seneste to års tid og jeg forstår så fint hvorfor. Hendes tanker og oplevelser omkring og med hendes krop, er nemlig ret så universelle og mange kvinder kan med 100% sikkerhed nikke genkende til den kultur hun så fint åbner op omkring på scenen. Vi er ikke født med en usikkerhed omkring vores krop, det er noget vi lærer og det er noget vi selv er med til at reproducerer når vi konstant kritiserer vores egen og andres krop for ikke at leve op til de urealistiske standarder vi ser på tv og film, i magasiner og på nettet.




Giv slip på restriktioner og bliv fri fra skam og overspisning

The Mindset for Healthy Eating - Gillian Riley – TEDxChelmsford


Hvad sker der når vi forbyder os selv at handle frit på vores egne lyster og behov, ved at opsætte regler for hvad vi må og ikke må spise? I denne kun 16 minutter lange TEDx video kommer Gillian Riley med et fantastisk bud på hvorfor det er så svært at vedligeholde restriktive kurer og hvad man bør gøre istedet.



Opsummering:

  • Når vi laver restriktioner for os selv omkring hvad og hvor meget vi må spise, kommer mad nemt til at optage mere plads i vores tanker end hvis vi slipper restriktionerne og tillader os selv friheden til, at vælge at spise hvad vi har lyst til, når vi har lyst til det.

  • At vi tillader os selv at spise hvad vi har lyst til, når vi har lyst, betyder ikke at vi skal give efter for enhver lyst der dukker op. Det betyder bare at hvis lysten opstår, så svarer vi ikke lysten med et ”nej, det må jeg jo ikke” men istedet tillader vi os selv at overveje om lysten nu også er reel og værd at give efter. Om det reelt set vil gøre os mere glad eller om man kan lade lysten komme og gå uden at reagere på den og ude at få det skidt med at lysten er der i første omgang eller føle at man straffer sig selv ved ikke at give efter.

  • Friheden til selv at vælge, giver os muligheden for at mærke efter i os selv, hvad vi rent faktisk har lyst til - hvornår og hvor meget. Et stykke kage til eftermiddagskaffen er måske fristende, men bestemt ikke en nødvendighed hver dag og ved at tillade sig selv at overveje muligheden istedet for at sige nej med det samme, giver man sig selv et valg man kan overveje og dermed vælge til eller fra. Denne frihed vil med al sandsynlighed resultere i at man kun spiser kage til kaffen de dage man virkelig har lyst og lader være de øvrige dage uden at føle man går glip eller straffer sig selv.

  • Restriktioner fører ofte til en følelse af magtesløshed, mangel på frihed og ofte også øget lyst til de ting vi ikke vil tillade os selv at spise. Det er ofte kulminationen af disse følelser der resulterer i et brud på restriktionerne, overspisning og så dårlig samvittighed.


Disse tre videoer taler lige ind i nogle af mine personlige mærkesager når vi taler mennesket, sundhed og kroppen, og jeg håber sådan at bare én af dem kan tale lidt til jer også.


Med ønsket om en dejlig tirsdag 🧡

Borggade 6k
8000 Aarhus
24 52 26 41
CVR: 39977125
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle