3 råd til løberen

Som løber er jeg altid åben for ny viden og input fra andre løbere, især de mere erfarne af slagsen, der har tilbagelagt flere kilometer end jeg selv. Jeg holder af at blive klogere på det rette fodtøj, gode løb eller mere effektive måder at træne på.

Efter mange års løb har jeg dog også selv erhvervet mig en del viden, og tilbringer man nok tid i løbeskoene bliver man hurtigt klogere på hvad der virker for en selv, men bestemt også hvad der måske kan være til gavn for andre.


Personligt er jeg dog altid varsom med at dele ud af egne erfaringer, for da jeg ikke altid har videnskabeligt belæg for mine erfaringer kan jeg ikke med sikkerhed vide om det der virker for mig, også virker for andre. Når det så er sagt, skal manglen på videnskabeligt belæg dog ikke holde os tilbage fra at dele ud af vores erfaringer, så længe vi har fornuften med os.


Lige når det kommer til løb, er der trods alt også mange ting, der vitterligt kun kommer af erfaring og prøvelse på egen krop, og her tager jeg til hver en tid hellere råd fra en garvet løber end en videnskabelig artikel. Eller måske helst en kombination af de to.

Når alt kommer alt, vil jeg dog i sidste ende altid være af den holdning, at vi skal hjælpe hinanden, hvor vi kan, hvis vi kan og derfor tænkte jeg egentlig også at det var på tide at jeg begyndte at dele lidt ud af mine erfaringer med den forhåbning, at det kan være nyttig og brugbar viden for jer. Så læs med nedenfor hvor jeg deler 3 kærlige råd til dig der løber, hvad enten du lige er hoppet i løbeskoene eller har løbet længe.



Råd nr. 1

Sæt farten ned

Jeg oplever lidt, at der er en tendens i samfundet, til at alting skal foregå i et fandens højt tempo… også når vi løber. Men hvorfor er det lige så vigtigt?


Hvis vi ikke har nogen intention om at konkurrere eller slå rekorder, er der faktisk ikke den store grund til at drøne afsted, medmindre man naturligvis er helt tosset med det høje tempo. Og selv hvis det er tilfældet kunne man sikkert alligevel have godt af at sætte farten lidt ned ind i mellem.


Når vi løber i et roligt tempo, har vi mere kontrol over vores bevægelser, og muligheden for at mærke og fornemme både vores krop og åndedræt bliver langt bedre. Risikoen for skader formindskes også væsentligt og hvis målet er at løbe langt, vil man ofte blive overrasket over hvor meget længere man faktisk kan løbe uden besvær, hvis bare man sætter farten lidt ned.


Der er meget prestige forbundet med hastighed og evnen til at løbe hurtigt, og man skal naturligvis være i stand til at tilsidesætte behovet for beundring på baggrund af fart, hvis man gerne vil prøve kræfter med et lidt langsommere tempo. Og så skal man naturligvis også kunne acceptere at man højst sandsynligt vil blive overhalet af andre løbere.

Når jeg er til motionsløb, starter jeg altid langsomt ud, både fordi jeg ikke har nogen intention om at komme først, men også fordi jeg får en bedre løbeoplevelse ud af det. Når jeg starter langsomt ud, kan jeg øge hastigheden kilometer efter kilometer og efterhånden som jeg kommer gennem ruten ender jeg ofte med at overhale mange af dem der tonsede afsted da startskuddet løb. De har nemlig brugt så meget energi på at komme hurtigt fra start at de ikke kan holde det høje tempo og derfor går død længe før målstregen.


Råd nr. 2

Smil til forbipasserende

Smil smitter og som løber er det ikke unormalt at støde på andre når man er afsted på sine løbeture. Vi er mange løbere her i Danmark og det syntes jeg er super fedt. Det betyder nemlig at vi er vildt mange mennesker der er fælles om det samme og det fortjener et smil.


Faktisk kan et lille smil fra en anden løber, eller bare en hvilken som helst forbipasserende give humøret et lille løft og dermed gøre løbeturen bare den lille smule bedre. Jeg bliver altid glad i låget af at løbe, men det gør mig endnu mere glad når jeg lige har den der lille interaktion med et andet menneske, især hvis det er en løber fordi vi jo netop begge er ude og dyrke en fælles interesse.


Det er nemt at smide lidt musik i ørene og så ellers bare løbe derudad mens man glor på sine egne fødder, men man får altså meget mere ud af sin løbetur hvis man lige ranker ryggen, ser lige frem og er opmærksom på miljøet omkring én. Så er det også nemmere at fange en forbipasserendes øjne og sende eller modtage et venligt smil.


Råd nr. 3

Husk refleksen

Vinteren er godt nok ved at gå på hæld og de længere, lysere dage venter forude. Juhuuu! Indtil da vil der dog stadig være forholdsvis mørkt både morgen og aften og her er refleksen altså din bedste ven. En refleksvest især gør underværker hvis du løber langs vejene, for så kan både billister, cykelister og andre løbere se dig på flere meters afstand og risiko for sammenstød, uheld eller hurtig opbremsning bliver væsentlig formindsket.


Trafikuheld er aldrig et lækkert emne at tale om men faktum er bare at synlighed er alfa og omega uanset om man er gående, stående, cyklende eller løbende og biler har mange blinder vinkler og vi er trods alt alle sammen kun mennesker, så uheld sker, men risikoen mindskes når vi alle tager vores sikkerhedsforanstaltninger. Så husk refleksen!



Samtaler om løb kommer rigtig tit til at handle om distancer, hastighed eller skader og jeg syntes det er vigtigt at huske på at løb er så meget mere end bare tal og resultater. De fleste af os starter i det små og med de kortere distancer og her er det altså vigtigere at vi får nogle gode løbeture og føler os nogenlunde sikre. Det er i hvert fald min tanke og stille og roligt kan man jo så begynde at lege med distance og hastighed.


Er der nogle af jer der løber? og har i mon nogle gode råd i gerne vil dele? Så byd endelig til.

CVR: 39977125
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle