3 gode hverdagsvaner

Som i måske kan forestille jer, holder jeg meget af at være effektiv og få ting gjort. Jeg kan godt lide at have gang i projekter og have ting at give mig til. Jeg duer ikke rigtig til bare at ligge på sofaen. Det hænder da, men jeg bliver ikke liggende længe.


Aller bedst er det, hvis jeg kan nå i mål med nogle små hverdagsdrømme, eller endnu bedre, de helt store af slagsen. For at det kan lykkedes har jeg arbejdet på at tage en række gode vaner til mig, der kan hjælpe mig med at optimere min tid og gøre det både nemmere og mere overskueligt at nå i mål med mine drømme.


I dette blogindlæg har jeg valgt at dele og uddybe 3 gode hverdagsvaner jeg med, godt nok varierende, succes har fået inkorporeret i min hverdag, som bidrager til at jeg kan arbejde en del mere målrettet. Læs med nedenfor.



Vane nr. 1

Vågn op med et mål


Mange af jer ved måske at jeg er lidt af et morgenmenneske. Selv hvis jeg ikke har sovet helt så godt, har jeg alligevel for vane, næsten at springe ud af sengen, så snart alarmen ringer. Det er bare sådan jeg er. I lang tid har min faste rutine været at stå op, hoppe i mit ”hyggetøj” og bruge den første times tid om morgenen på at sidde med computeren, måske drikke en kop kaffe eller to og først herefter gøre mig klar til dagen.


I lang tid har jeg følt at det var en sådan lidt formålsløs start på dagen, der egentlig bare var blevet en vane og jeg havde lyst til at der skulle ske noget andet. Jeg ville gerne bruge den der første time lidt mere fornuftigt, når nu jeg alligevel var oppe. Jeg er derfor begyndt at skrive en lille liste over gøremål dagen forinden, som jeg ligger frem inden jeg går i seng. Når så jeg vågner om morgenen, ved jeg præcis hvad jeg skal give mig i kast med når jeg er stået op.


Det er meget forskelligt hvad jeg skriver på listen. Nogle dage kan det være en række praktiske opgaver såsom at sætte en kogevask over, lave en stor portion hummus, gå ned med flasker og printe fakturaer. Andre dage er det nogle lidt mere selvkærlige ting såsom at bruge min tørbørste, lægge ansigtsmaske, løbe en lang tur eller lave et yogaflow. Nogle dage er listerne lange og dækker over mere end bare den første time af dagen og andre dage er jeg så meget inde i en rutine at en liste slet ikke er nødvendig. Det hænder også, at jeg indimellem glemmer at lave den inden jeg går i seng, men så bliver den som oftest skrevet op ad dagen i stedet.


Vane nr. 2

Prioriter din søvn


Vores søvn har stor betydning for ikke bare vores energiniveau, men også vores sundhed og evne til at tænke klart og kreativt. Det giver derfor god mening, at prioritere vores søvn som en af de vigtigste vaner, så vidt det altså er muligt. Når vi har meget at se til, er det ofte søvnen der nedprioriteres som noget af det første, men netop derfor er det måske også en ganske god idé så at prioritere den smule søvn man rent faktisk kan få.


Når vi sover, får både krop og hjerne tid til at fordøje dagen der er gået, restituere og lade op. Alting fungerer bare bedre efter en god nats søvn og der er ingen tvivl om at en liste med gøremål er både nemmere og mere overskuelig at komme igennem hvis man er veludhvilet og veloplagt.


Jeg prøver selv så vidt som muligt, at komme i seng et sted mellem 21 og 22 da det øger sandsynligheden for at jeg får omkring 7 timers nogenlunde god søvn. Det er ikke altid det lykkedes, faktisk sjældnere end jeg kunne tænke mig, men når det gør, kan jeg mærke en forskel for både krop og sind. Til tider gør jeg endda lidt ekstra, i forsøget på at få en bedre nats søvn, såsom at lave et roligt yogaflow inden sengetid og drikke en kop godnat te. Et af mine personlige mål for 2020 er da også at prioritere min søvn højere ved bl.a. at få al elektronik ud af soveværelset. Det kan du læse mere om her.



Vane nr. 3

Lav SMART mål


Måske sidder du nu og tænker at der da må mangle et E, men nix, det gør der faktisk ikke, for SMART er et akronym for Specific, Measurable, Attinable, Realistic og Time-bound. Det er en slags metode til at kvalitetstjekke mål du sætter for dig selv, som egentlig stammer fra projektledelse-verdenen.


Når du sætter et mål for dig selv, kan du med fordel bruge lidt ekstra tid på at vurdere om målet opfylder alle fem kriterier: er dit mål specifikt? Er det målbart? Er det opnåeligt? Er det realistisk og er der en tidshorisont du kan forholde dig til?


Her kommer et eksempel med et af mine egne mål.


Jeg har besluttet mig for, at der i februar måned skal være ekstra fokus på løb her på siden. Det er jo et mål i sig selv, men det passer ikke så godt på de ovenstående fem kriterier. Det har jeg dog sørget for ved netop at forholde mig til hvert enkelt kriterie og således udformet følgende mål:


I løbet af februar måned vil jeg gerne dele 4 blogindlæg om løb på katrinewindfeld.dk, et hver tirsdag, d. 4. d. 11. d. 18. og d. 25.


Målet er specifikt, fordi jeg har forklaret tydeligt hvad det er jeg gerne vil og man er ikke i tvivl om hvad målet er. Det er også målbart fordi jeg har besluttet præcis hvornår blogindlæggende skal deles og man vil kunne gå ind på min hjemmeside på de pågældende datoer og se om jeg rent faktisk har delt blogindlæggene. Målet er også opnåeligt i den forstand at det rent faktisk kan lade sig gøre. Blogindlæggene skal skrives, der skal tages billeder, der skal korrekturlæses og så skal de deles. Målet er også realistisk fordi jeg har alt hvad jeg skal bruge for at nå det og der er ikke aspekter af målet der er umuligt for mig at handle på. Sidst men ikke mindst er der en tidshorisont, nemlig de pågældende datoer. Faktisk kunne jeg vælge at gøre målet endnu mere SMART ved også at sætte tidspunkt på, såsom inden kl. 15.00 på de pågældende datoer.


SMART-metoden her dækker naturligvis ikke over ens motivation eller lyst, og den kan heller ikke tage højde for uforudsigelige hændelser der kan forsinke processen. Det er ting man må tage højde for efterhånden som tiden går og projektet skrider frem. Men, metoden er god til at tænke både små og lidt større mål igennem så man kan vurdere dets omfang.


Det var alt fra mig, håber de tre vaner her kunne inspirere jer lidt til at få mere ud af jeres egen hverdag.


Et kærligt onsdagsklem,

Katrine Windfeld


Borggade 6k
8000 Aarhus
24 52 26 41
CVR: 39977125
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle